I AM STANDING HERE TO SEE. Fotografier 1974 – 2025. Gamle Munch kunsthall, Oslo, april – mai 2025.
Maksimalt minimalistisk
Morten M. Løberg er kjent som norsk fotokunsts mest konsekvente minimalist. Utstillingen I AM STANDING HERE TO SEE viser hans beste bilder, men den viser også en praksis med stor bredde fra en lang karriere.
Utstillingen kan leses som en beretning om fotografiets ekstremer. I sine beste bilder spenner Morten M. Løberg fra å fremheve de reneste former til nesten å utslette sitt kunstneriske uttrykk: Noe grunnleggende enkelt får veldige dimensjoner når et brokar blir et monument – over tiden vi lever i? Bilder av snødekte landskap fanger tidens oppløsning i lysets mykhet: – Alt blir absorbert av snøens altoppslukende hvithet. Nesten. Det som var fysisk form går over i en selvutslettende oppløsning. Nesten.
I motsatt ende er Morten M. Løberg en ung gutt, født på Hamar i 1953, med en gryende interesse for fotografiets magi. Gjennom arbeid i lokalavisen og byens fotoklubb skapte han seg et grunnlag. Som deltager i 1970-tallets nyskapende fotokunstmiljø i Oslo satte han sitt merke på utviklingen. Som skribent har han bidratt med kunnskap om fotografiets plass i kulturen og kunstlivet. Som teknisk kyndig kursholder har han satt sitt preg på flere generasjoners oppfatning av fotografiets særegne kvaliteter: Det er, som professor i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo, Øivind Storm Bjerke sier, et materielt nærvær i Løbergs bilder som åpner for konsentrasjon og fordypelse.
Det er ikke rart at norsk fotografis «grand old man», fotograf Leif Preus (1928–2013), i møtet med Morten M. Løbergs fotografier spurte: «Hvor lite kan et bilde inneholde og samtidig fortelle noe?»
For uansett hvor langt disse bildene beveger seg mot det ekstreme, er det akkurat så mye – eller kanskje lite – igjen at du ser og skjønner hva det dreier seg om. Det er denne evnen til å balansere på fotografiets knivsegg som utgjør Morten M. Løbergs kreative styrke.
Lars Elton, kurator