Closing in on target

Hva angår trestammen ved Seinen nærmer vi oss i dag et ferdig resultat.

Selv om jeg ikke vet om dette bildet (eller kanskje rettere sagt motivet) «holder mål» har jeg i dag gjort et nytt forsøk. Jeg var ikke helt fornøyd med resultatet jeg viste i går. Årsaken var først og fremst av teknisk art, for selv om det ikke syntes så godt på nett så var ikke bakgrunnen helt skarp. Når jeg fokuserer på trestammen blir bakgrunnen litt uskarp, når jeg fokuserer på bakgrunnen blir trestammen litt uskarp. Når jeg fotograferer med et profesjonelt speilfreflekskamera synes alle slike «shortcomings» fordi bildekvaliteten er så god. Liten blender (som gir bedre dybdeskarphet) er uansett ikke tilstrekkelig for å gi et ordentlig skarpt bilde gjennom hele bildefeltet.

Så løsningen ble å ta turen ut til motivet i dag igjen og fotografere to bilder; ett med fokus på stammen og ett med fokus på bakgrunnen. Tilbake på studioet åpnet jeg begge bildene i Photoshop og brukte funksjonen focus stack. Photoshop henter det skarpeste fra begge bildene og «smelter» bildene sammen slik at alt ser knivskarpt ut.

(La meg legge til at jeg også prøve å ta bilde med iPhone. Jeg har nemlig en app på telefonen som gir meg råfiler i 16 bit fargedybde (Pro Camera), og fordi bildebrikken i telefonen er bitteliten gir den mye bedre dybdeskarphet enn et profesjonelt speilreflekskamera. Uten å gå mer i detalj om akkurat det (jeg prøver å ikke bli for teknisk) kan jeg imidlertid slå fast at telefonen ikke gir like gode og skarpe resultater som speilreflekskameraet. Jeg kan ikke si at jeg ble særlig overrasket over akkurat det, men når jeg nå har sammenlignet så vet jeg i det minste hvordan det arter seg).

Jeg er altså ikke sikker på om bildet av trestammen står seg over tid, men jeg har i det minste en teknisk sett perfekt versjon som jeg kan ha liggende til «modning». En annen sak er om det passer inn eller passer sammen med noen av mindre andre bilder. Jeg vil jo gjerne at «alle mine bilder» har en slags indre sammenheng, at helheten henger på greip. Når en skal sette sammen sekvenser med bilder til en utstilling eller en bok er det jo en million måter å gjøre det på, det som kalles kuratering. Kunsten er å få til en visuell flyt. Hvor passer bildet av trestammen inn (hvis det da i det hele tatt er godt nok til å være med i vurderingen)? Kanskje som et sorthvittbilde sammen med et annet bilde av en trestamme – i sorthvitt? Eller bildet av en stein med en sprekk i? Eller kanskje noe helt annet.

Godt jeg har fire måneder her i Paris til å drodle med slikt.

Trestamme, Hellas (1981)

Skifer, Oppdal (utsnitt, 1991)

Muren (1979)

Next
Next

Flere muligheter…